Hoe tof! Brechtje geeft les over robots en programmeren
De tijd dat we bij robots alleen Robin van Bassie & Adriaan konden noemen, ligt ver achter ons. Robots zijn hot & happening! Ook in de klas. Brechtje van Bergen (50) is bedenker en eigenaar van de Robotjesschool. Zij volgt momenteel de pabo-opleiding én verzorgt via Derect invallessen in het basisonderwijs over robots en programmeren, wat volgens haar van groot belang is voor schoolgaande kinderen. “Ik zeg niet dat ieder kind programmeur hoeft te worden, maar ik vind het wel belangrijk dat ze zich realiseren waar zo’n apparaat vandaan komt.”
Lesgeven over robots en programmeren, hoe kom je bij zo’n tof idee?
“Al mijn hele leven werk ik veel met kinderen. Zo ook bij ‘De Breinclub’, een naschoolse opvang met lessen in bijvoorbeeld programmeren, websites maken en natuurkundeproefjes. Ik kreeg daarin volledig de vrije hand en mocht lessen indelen zoals ik dat wilde. Dat vond ik zo leuk dat ik besloot meer met het onderwijs te doen. Mijn interesses lagen altijd al bij techniek en tijdens mijn studie filosofie heb ik mij gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie. Kunstmatige intelligentie spreekt tegenwoordig erg tot de verbeelding…”
…en dat klinkt perfect voor kinderen!
“Precies! Want wat is nu eigenlijk intelligentie, en wanneer is iets intelligent? Waarom is een broodrooster niet intelligent en een smartphone wel? Dat zijn leuke dingen om over te discussiëren met een klas vol verschillende kinderen met verschillende observaties.”
Wat is het doel van deze lessen?
“Kunstmatige intelligentie is overal aanwezig in onze huidige maatschappij. De kinderen die nu opgroeien, hebben al van baby af aan een smart device in hun handen. Omdat het voor oudere mensen relatief nieuw en onbekend is, willen of kunnen ze er vaak niets mee. Voor kinderen is het gebruik van slimme apparaten juist doodnormaal en alledaags. Ik zeg niet dat ieder kind programmeur hoeft te worden, maar ik vind het wel belangrijk dat ze zich realiseren waar zo’n apparaat vandaan komt. Dat álle slimmigheid die bijvoorbeeld in een smartphone zit, er ooit is ingestopt door een mens. Of hoe ziet het leven eruit over pak ‘m beet 20 jaar? Hoe staat het er dan voor met kunstmatige intelligentie? Dat zijn leuke onderwerpen om op te pakken met de klas.”
Voor wie zijn deze lessen bedoeld?
“Het lesniveau is afhankelijk van het niveau en de leeftijd van de klas. Met de kleintjes ga ik vooral iets dóén: bijvoorbeeld robotjes knutselen. Sommige klassen zijn het gewend gesprekken of discussies met elkaar te voeren, maar dat is lang niet altijd het geval. Het is aan het begin van de dag eventjes aftasten hoe het in de betreffende klas is, afhankelijk daarvan pas ik mijn les aan. Soms voer ik best moeilijke gesprekken: bijvoorbeeld of een robot emoties kan hebben of fantasie. Of: kan je zeggen dat een robot leeft? Dit bespreken we vaak aan de hand van filmfragmenten die ik laat zien.”
En je geeft ook lessen in programmeren?
“Klopt, ik vind het fijn als elk kind een eigen laptop heeft om op te werken. Zo kunnen ze allemaal op een eigen tempo werken. Ik geef ze dan een les in programmeren met codes.”
Hoe reageren de kinderen doorgaans op de lessen?
“Eigenlijk zijn ze altijd heel positief. Het is zo leuk als kinderen roepen dat ze het ‘de leukste dag ooit’ vinden! Zo’n hele dag met elkaar voelt een beetje als spelen, dat geeft mij ook energie. Ook scholen zijn enthousiast. Het kan een leuke en weer eens andere manier zijn om invulling te geven aan de dag van de kinderen. En het is ontzettend leerzaam!”
Interesse in zo’n bijzondere invulling van een invaldag? Neem contact op met Jonna Janssen van Derect.
Deel deze blog
Lees meer blogs
De tijd dat we bij robots alleen Robin van Bassie & Adriaan konden noemen, ligt ver achter ons. Robo…
Dat de vraag naar invalleerkrachten binnen het basisonderwijs groot is, is geen geheim. Wat maakt in…
Jij bent een paar dagen vrij en zou in je vrije dagen best bij willen verdienen met invallen in het…