Leerkracht? Ontdek alles over de leerlijnen voor het basisonderwijs
Leerlingen op de basisschool krijgen te maken met vakken zoals rekenen, taal, bewegingsonderwijs en sociale vaardigheden. De lesstof die in deze vakken wordt behandeld, en vooral wat kinderen moeten weten over een bepaald onderwerp is door de overheid vastgesteld in kerndoelen. Om jou als leerkracht te helpen invulling te geven aan deze kerndoelen zijn er leerlijnen voor het basisonderwijs opgesteld. Deze helpen je om de kennis en vaardigheden van je leerlingen verder te ontwikkelen.
Wat zijn leerlijnen voor het basisonderwijs?
Leerlijnen voor het basisonderwijs zijn een belangrijk hulpmiddel voor leerkrachten. Ze geven aan welke vaardigheden en kennis kinderen moeten opdoen gedurende hun tijd op de basisschool.
Aan de hand van deze leerlijnen kan je beter bepalen wat je moet onderwijzen en in welke volgorde, hoe je lesplannen het best kunt ontwikkelen en het helpt je om de voortgang van je leerlingen te beoordelen.
Hoe werken leerlijnen?
Leerlijnen zijn meestal opgesteld per vakgebied. Zo heb je bijvoorbeeld een leerlijn voor rekenen, bewegingsonderwijs, taal, sociaal emotionele ontwikkeling en technisch lezen.
Zo’n leerlijn bevat per vak een gedetailleerde beschrijving van de verschillende vaardigheden die kinderen moeten beheersen op verschillende leeftijden of groepen. Zo kan een leerlijn voor taal in groep 3 aangeven welke letters en lettercombinaties kinderen moeten kennen en welke leesstrategieën ze moeten toepassen om woorden en zinnen te kunnen begrijpen.
Kerndoelen en leerlijnen
De kerndoelen, zoals vastgesteld door de overheid, zijn dus verder uitgewerkt in leerlijnen. Doordat ieder kind anders is kan het zijn dat niet elk kerndoel wordt behaald.
Deze kerndoelen zijn dan ook streefdoelen, een gewenst doel waar je als leerkracht en samen met de school je best voor moet doen. Het mooie ervan is dat je de invulling van deze streefdoelen helemaal zelf mag bepalen.
Een voorbeeld van een kerndoel voor woordenschat is:
‘’De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken’’.
Lees ook: dit zijn de zeven competenties van een leerkracht.
Wat zijn de voordelen van leerlijnen voor het basisonderwijs?
Leerlijnen voor het primair onderwijs bieden een aantal belangrijke voordelen:
1. Duidelijkheid: leerlijnen geven richting aan het leerproces. Het zorgt ervoor dat kinderen weten wat er van ze wordt verwacht op een bepaald moment. Dit geeft structuur en duidelijkheid, waardoor kinderen ze zich beter kunnen focussen op het leren zelf.
2. Structuur: ook zorgen leerlijnen ervoor dat kinderen op gestructureerde wijze leren. Dit betekent dat de leerdoelen op een logische en opbouwende manier worden aangeboden, zodat kinderen stap voor stap hun kennis en vaardigheden kunnen ontwikkelen.
3. Houvast: leerlijnen bieden jou als leerkracht houvast bij het ontwerpen van de lesstof en als middel om de voortgang van leerlingen te monitoren en waar nodig bij te sturen. Zo kan je bijvoorbeeld extra aandacht besteden aan bepaalde leerdoelen als blijkt dat een groep kinderen hier moeite mee heeft.
Leerlijnen bieden niet alleen voordelen voor leerlingen en leerkrachten, ze zijn ook belangrijk voor ouders. Als ouders deze leerlijnen begrijpen kunnen ze met jou samenwerken om ervoor te zorgen dat hun kind zijn of haar leerdoelen bereikt.
Op de hoogte blijven van alles rondom onderwijs? Ontdek dan onze laatste blogs.
Deel deze blog
Lees meer blogs
Het basisonderwijs is veel meer dan leren lezen, schrijven en rekenen. Het vormt de fundering van de…
Vind jij het leuk om met jongeren te werken en ben je gepassioneerd over een specifiek schoolvak of…
Zie jij het wel zitten om voor de klas te staan in de bovenbouw van havo/ vwo op een middelbare scho…