Bruikbare tips voor succesvol invallen van meester Jan

Succesvol invallen voor de klas, hoe doe je dat? Onze collega Jan, voorheen meester Jan, snapt dat invallen lastig kan zijn. Inmiddels heeft hij heel wat ervaring en begeleidt hij beginnende leerkrachten onder andere bij invallen. Wat zijn zijn tips om succesvol in te vallen? Hij schreef er een blog over.

‘En ineens weet je het, je wordt conducteur!’ Een succesvolle reclameslogan van de NS uit het begin van de zero’s en iets wat in het begin van mijn invallersbestaan regelmatig door mijn hoofd spookte. Als derde- en vierdejaars pabostudent die ervaring op wilde doen en iets bij wilde verdienen, begaf ik mij met regelmaat op het gladde ijs dat een groep 8 in de Schilderswijk of een groep 4 op een Nutsschool heet. Ambitieus en plichtsgetrouw als ik was, wilde ik iedere keer alles geven om bij zo veel mogelijk scholen een goede indruk achter te laten. Overvolle, door de vaste leerkracht klaargelegde programma’s probeerde ik er bij de kinderen volledig en koste wat het kost door te duwen. Pas dan zou in mijn optiek de dag geslaagd zijn, kon ik met een gerust gevoel de deur achter me dicht trekken en huiswaarts keren. Niets bleek minder waar en regelmatig benijdde ik de conducteur op de weg terug naar huis…

Die gedachten waren nergens voor nodig geweest als ik wat beter was ingelicht over wat het nu precies inhoudt om invaller voor een dag te zijn op een basisschool waar jij niemand kent en bovendien niemand jou kent. Aan dat laatste kun je heel snel iets veranderen door aan het begin van de ochtend tijd in te ruimen voor een kennismakingsspelletje met de groep. Samen met vooraf besproken en opgestelde regels zorgt het ervoor dat je een bredere basis hebt om er een geslaagde dag van te maken.

Iedere invaller herkent zich ongetwijfeld in de volgende woorden: “Bij onze juf of meester doen we het altijd anders…”. Want wat vindt ieder mens moeilijk in het leven? Verandering! Jij als invalkracht komt wel even vertellen dat we het vandaag heel anders gaan doen dan normaal en dat schiet bij sommige leerlingen in het verkeerde keelgat. Logisch, en daarom is het aan te raden van tevoren goede afspraken te maken. En let op: SAMEN met de leerlingen. Zo dragen ze bij aan het proces en zijn de regels breed gedragen. Scheelt een hoop ‘gezeur’ tijdens de rest van de dag.

Want gezeur in het algemeen wil je voorkomen. Daarom is het van het allergrootste belang dat je plezier maakt met de kinderen. Je wil dat de kinderen je op een positieve manier herinneren en zich niet spontaan ziek gaan melden als bekend wordt dat je nog een keer een dagje terugkomt. Maak een grapje, maar wees niet de clown. Voetbal mee in de pauze of, wanneer je geen Messi of Ronaldo bent, doe mee met springtouwen zonder hun vriendje te worden. Wees de light-versie van Mees Kees; zorg dat leren en plezier maken hand in hand gaan. Dat je aan het einde van de dag niet bekaf bent van het erdoorheen jagen van de stof, maar dat je een aantal lessen hebt gegeven waar zowel de kinderen als jij energie van hebben gekregen. En dat je dan niet toekomt aan het hele programma, so be it!

Als je bovenstaande dingen voor ogen houdt, is invallen leuk. Je leert er ontzettend veel van. Je leert inspringen op verschillende situaties, omgaan met verschillende groepen en je leert je in korte tijd aanpassen aan compleet nieuwe situaties. Van al deze dingen heb je een onderwijsleven lang profijt. Lukt het een dag niet? Realiseer je dan dat je het nooit alleen hoeft te doen. Iedereen wil je helpen zo lang je maar om hulp vraagt.

‘Word geen conducteur, maar blijf leerkracht!’

Invaller worden?

Ben jij een (beginnende) leerkracht met wat dagen over en zou je graag willen invallen? Met onze web app Derect regel je gemakkelijk invalklussen waar jij wilt en wanneer jij tijd hebt. 

Deel deze blog