Werken in het speciaal basisonderwijs: geen dag is hetzelfde

Een dag in het speciaal basisonderwijs, hoe ziet dat er precies uit? De 26-jarige Amarinthe is leerkracht in het speciaal basisonderwijs en vertelt graag meer.

Multitasken ten top

“Een dag in het speciaal basisonderwijs is een beetje chaotisch, maar met structuur. In een groep met leerjaar 1, 2 en 3, bestaande uit alleen maar jongens, is het multitasken ten top. Samen met de ondersteuners start ik de dag met een kop koffie en praten wij elkaar bij over de dag ervoor. Ik kijk niet meer op van alles wat er gebeurt en vind het inmiddels normaal. Zo staan wij op het moment dat de leerlingen binnenkomen écht overal: bij de deur van het lokaal, de kraan, in de klas en vaak ook met één been bij de wc om natte broeken te voorkomen. Daarnaast leg ik de leerlingen uit dat zij zowel naar mij, de vaste leerkracht, als de ondersteuners moeten luisteren. Op het moment dat ik afwezig ben is dit van groot belang. In het speciaal basisonderwijs bouwen wij continu aan het zelfvertrouwen van de leerling, zodat iedere leerling zelfstandig verantwoordelijkheid durft te dragen.”

Herhalen, herhalen, herhalen

“In het speciaal basisonderwijs doe je veel hetzelfde als in het reguliere onderwijs. Het kost alleen meer tijd en het is aangepast op de behoeften van de leerlingen. Een woord wat je normaal twee keer benoemd, moet je in het speciaal basisonderwijs zeven keer per week herhalen. Vaak gebruiken wij plaatjes ter illustratie en verduidelijking. Er wordt veel overlegd en intensief samengewerkt met collega’s en experts. De school is een onderwijs expertisecentrum waar kennis over en ervaring met alle vormen van het (speciaal) onderwijs in Nederland beschikbaar is. In het speciaal basisonderwijs wordt er van je verwacht dat je flexibel bent en dat je inspringt op onverwachte situaties. Sommige leerlingen hebben moeite met sociale contacten. Op het moment dat de leerling zelf initiatief toont om met een andere leerling te spelen, reageer je direct door het gedrag te belonen. De leerlingen glunderen van geluk als je een compliment over hun gedrag maakt. Dit maakt het vak zo mooi.”

Veel vrijheid

“Mijn baan in het speciaal basisonderwijs is een bewuste keuze geweest. Na mijn afstudeerstage en mijn tijdelijke baan in het democratisch onderwijs wilde ik daarin verder. Ik werkte daar met nieuwsgierige leerlingen in een mooie onderwijssetting. In het democratisch onderwijs hebben zowel de leerlingen als de leerkrachten en ook de begeleiders veel vrijheid. Paarden en geiten lopen door de school en onnodige administratie bestaat niet. Hier kijk je écht naar wat een kind kan. Helaas wordt het democratische onderwijs niet volledig gesteund door de overheid. Daardoor werken deze scholen vaak met zzp’ers, wat veel onzekerheid met zich mee kan brengen. Vanuit eerdere ervaringen met stages heb ik vervolgens voor het speciaal basisonderwijs gekozen.”

Puur en eigen

“Binnen het speciaal basisonderwijs bied ik meer passend onderwijs dan in het reguliere onderwijs en in verhouding is hier meer tijd voor het kind zelf. Daarnaast zijn deze leerlingen gewoon het leukst, ze zijn puur, eigen en elke dag is anders.”

Deel deze blog

Lees meer blogs

Onderwijs

Het basisonderwijs is veel meer dan leren lezen, schrijven en rekenen. Het vormt de fundering van de…

Onderwijs

Vind jij het leuk om met jongeren te werken en ben je gepassioneerd over een specifiek schoolvak of…

Onderwijs

Zie jij het wel zitten om voor de klas te staan in de bovenbouw van havo/ vwo op een middelbare scho…